Grundforløb Kompetencer August 2020
Kompetencer og mål på grundforløb.
Grundlæggende viden på følgende områder: | Fårdigheder i at anvende følgende grundløggende metoder og redskaber til løsning af enkle opgaver under overholdelsen af relevante forskrifter: | Kompetence til på grundlæggende niveau at kunne: | Certifikater eller lignende | Grundfag |
---|---|---|---|---|
Viden | Færdigheder | Kompetence | ertifikater | Grundfag |
Fagligt relaterede tegninger, diagrammer og beskrivelser. | Anvendelse af fagligt relaterede tegninger, diagrammer og beskrivelser ved hjælp af it. | Udføre håndtegnede skitser og anvende grundlæggende digital tegning til udførelse af plan, opstalt, snit og isometri til brug for egne opgaver. | Rulle- og bukkestillads - opstilling mv., jf. Arbejdstilsynets uddannelseskrav. | |
Anvende tal og symboler, der repræsenterer kendte forhold, samt enkle formeludtryk i deres grundform. | Anvendelse af tal og symboler, der repræsenterer kendte forhold, samt enkle formeludtryk i deres grundform. | Læse fagligt relaterede tegninger, diagrammer og beskrivelser. | Sikkerhed ved arbejde med kold asfalt og bitumen, jf. Abejdstilsynets uddannelseskrav. | |
Planlægning og kvalitetssikring. | Murer-, flise-, tag-, renoverings- og restaureringsarbejde samt energirigtigt byggeri. | Beherske skitsering med blyant som led i udformning og konkretisering af et produkt, og anvende relevante krav eller standarder i udviklingen af produktet. | Varmt arbejde i henhold til Arbejdstilsynets krav om brandforanstaltninger i forbindelse med gnistproducerende værktøj. | |
Murer-, flise-, tag-, renoverings- og restaureringsarbejde. | Puds-, flise-, gulv-, fuge- og murearbejde. | Deltage i udførelse af almindeligt forekommende puds-, flise-, gulv-, fuge- og murearbejde. | Kompetencer svarende til "Førstehjælp på erhvervsuddannelserne" efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. 1. august 2016. | |
Konstruktioner, materialer og arbejdsteknikker inden for faget. | Udvælgelse, mængdeberegning, sammensætning og tildannelse af materialer, som indgår i egne arbejdsopgaver inden for flise-, gulv- og murværkskonstruktioner. | Udvælge, mængdeberegne, sammensætte og tildanne materialer, som indgår i egne arbejdsopgaver inden for flise-, gulv- og murværkskonstruktioner. | Kompetencer svarende til Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014. | |
Fysikkens grundlæggende love, formler og begreber i forbindelse med eksperimenter og til løsning af enkle teoretiske opgaver. | Miljø- og sikkerhedsmæssigt korrekt udførelse af arbejdet. | Gøre rede for betydningen af planlægning og kvalitetssikring. | Det uddannelsesspecifikke fag i grundforløbet med mindst 02 som standpunktskarakter. | |
Ergonomi. | Anvendelse af fagets standardværktøj og fremstilling af simple værktøjer og hjælpemidler. | Anvende fagets standardværktøj og fremstille simple værktøjer og hjælpemidler. | ||
Genkende matematikken i praktiske situationer. | Anvendelse af matematisk modellering til løsning af praktiske opgaver fra erhverv, hverdag eller samfund. | Selvstændigt opsøge viden om nye konstruktioner, materialer og arbejdsteknikker inden for faget. | Matematik på F-niveau, bestået. | |
Energirigtigt byggeri. | Udførelse af energibesparende konstruktioner. | På grundlæggende niveau gøre rede for vigtigheden af energirigtigt byggeri og deltage i udførelse af energibesparende konstruktioner. | ||
Gennemførelse af et produktudviklingsforløb bestående af faserne produktprincip, produktudformning og evaluering. | Teknologi på F-niveau, bestået. | |||
Anvendelse af enkle beregninger ved brug af fysiske formler, specielt inden for energiområdet. |
-- © Alle rettigheder tilhøre René Eriksen -- Fri brug af materialet. -- Materialet må ikke videresælges. --