Fagområde Flise V9 Aug. 2019
Fliseteknik, konstruktioner og underlag Fag nr. 10562 | Niveau: Avanceret / (x)Højniveau | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan redegøre for konstruktioner og underlagsopbygningers betydning for udførelsen af flisearbejde. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
2 Eleven kan redegøre for den betydning, afløb og installationer har for udførelsen af flise- og vådrumsarbejde. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
3 Eleven kan redegøre for arbejdsprocesser i forbindelse med udførelse af fliser på gulv og væg i særligt belastede vådrumskonstruktioner. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
4 Eleven kan udføre underlag til flisearbejde på gulv og væg. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
5 Eleven kan udføre renovering af underlag forud for reparation af nye og gamle flise- og klinkeoverflader, herunder områder med vådrumssikring. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
6 Eleven kan udføre kvalitetssikring af proces og produkt under modtagelse, udførelse og ved aflevering af flise og.vådrumsarbejde. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
7x Eleven kan med baggrund i viden om basiskonstruktioner planlægge, gennemføre og evaluere det samlede projekts udførelse. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
8x Eleven kan udføre og vurdere konstruktions- og underlagsopbygninger med henblik på at udvikle/forbedre helhedsorienterede løsninger. | 3.H Fo.Flise | Projekt | ||
9x Eleven kan argumentere for og formidle projektets samlede processer og fremkomme med forslag til ændringer heri. | 3.H Fo.Flise | Projekt |
Fliseteknik, materialer og natursten Fag nr. 10563 | Niveau: Avanceret / (x)Højniveau | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan anvende og tildanne materialer ved alt forekommende arbejde med keramiske fliser på gulv og væg. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
2 Eleven kan redegøre for materialers egenskaber og anvendelse i forbindelse med udførelsen af flisearbejde med keramiske fliser. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
3 Eleven kan redegøre for almindeligt forekommende naturstens materialeegenskaber. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
4 Eleven kan udvælge og anvende underlag, klæbere og fugemørtler i forhold til en given natursten. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
5 Eleven kan udføre almindeligt forekommende arbejde i fliser af natursten. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
6 Eleven kan udføre overfladebehandling af naturstensarbejde med egnede plejemidler og vejlede i vedligeholdelse af flader af natursten. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
7 Eleven kan redegøre for forhold i forbindelse med planlægning og kvalitetssikring af naturstensarbejder på gulv og væg. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
8x Eleven kan anvende viden om anbefalinger og lovgivning til rådgivning af kunder inden for valg af overflader i vådrum. | 4.H Fo.Flise | Projekt |
Fliser, design og værktøj Fag nr. 15606 | Niveau: Avanceret / (x)Højniveau | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan redegøre for aktuelle strømninger i stil og produktudvalg der har betydning for arbejdet med fliser og vådrum. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
2 Eleven kan opmåle og disponere gulv- og vægfelter som indeholder designelementer. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
3 Eleven kan udføre avancerede geometriske figurer til brug for flisearbejde på gulv og væg. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
4 Eleven kan, ud fra tekniske og æstetiske overvejelser, anvende specialprodukter, designkomponenter og tilbehør til udførelse af flisearbejde på gulv og væg. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
5 Eleven kan udvælge, anvende og vedligeholde specialværktøj, herunder skærende og slibende værktøj til flisearbejde på gulv og væg. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
6 Eleven kan redegøre for sikkerhed og arbejdsmiljøkrav i forbindelse med anvendelsen af slibende og skærende værktøj. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
7 Eleven kan, ud fra vurdering af materiale og opgave, vælge og anvende skærende og slibende specialværktøj. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
8x Eleven kan fremkomme med og udføre begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocesser og værktøjer inden for flisearbejde på væg og gulv. | 4.H Fo.Flise | Projekt | ||
9x Eleven kan, på baggrund af viden om bygningskultur, æstetik og design udføre, formidle og vejlede omkring innovative designløsninger inden for flisearbejde. | 4.H Fo.Flise | Projekt |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv Fag nr. 15607 | Niveau: Avanceret / (x)Højniveau | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor flisearbejde på gulv og væg. | 5.H Fo.Flise | Projekt | ||
2 Eleven kan anvende designelementer og viden om design til udførelse af en projektopgave. | 5.H Fo.Flise | Projekt | ||
3 Eleven kan anvende innovative processer i udførelse af flisearbejde på gulv og væg. | 5.H Fo.Flise | Projekt | ||
4 Eleven kan inddrage og redegøre for æstetiske overvejelser i forbindelse udførelsen af en projektopgave. | 5.H Fo.Flise | Projekt | ||
5 Eleven kan anvende innovative processer i udførelse af flisearbejde på gulv og væg. | 5.H Fo.Flise | Projekt | ||
6 Eleven kan selvstændigt designe, planlægge, udføre og kvalitetssikre en projektopgave inden for flisearbejde på gulv og væg. | 5.H Fo.Flise | Projekt | ||
7x Eleven kan, på baggrund af viden om konstruktioner og flisearbejde problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om design og konstruktion af innovativt flisearbejde i forskellige bygningstyper. | 5.H Fo.Flise | Projekt |