Fagområde Restaurering og renovering V9 Aug. 2019
Stilarter, æstetik og konstruktioner Fag nr. 10571 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan redegøre for stilperiodernes særlige kendetegn og konstruktioner. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
2 Eleven kan redegøre for den betydning arkitektoniske og æstetiske hensyn har for udførelsen af restaurerings- og renoveringsopgaver. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
3 Eleven kan redegøre for analyse og dokumentation, som ligger til grund for udførelse af vedligeholdelse og restaurering af bygningskulturarven. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
4 Eleven kan vælge materialer og teknikker til at udføre mindre opgaver i forbindelse med restaurering. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
5 Eleven kan vælge materialer og teknikker til at udføre mindre opgaver i forbindelse med renovering. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
6 Eleven kan udføre eksempler på stilelementer. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
7 Eleven kan redegøre for forhold omkring sikkerhed og arbejdsmiljø ved restaurerings- og renoveringsopgaver. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
8x Eleven kan, på baggrund af viden om stilperioder og bygningskulturarv at planlægge, gennemføre og evaluere mindre opgaver i forbindelse med renovering og restaurering. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
9x Eleven kan, med udgangspunkt i en mindre restaureringsopgave og på baggrund af viden om arbejdsteknikker og -principper at fremkomme med begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocessen. | 3.H Fo.Restaurering | Projekt |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning Fag nr. 15611 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan genkende og redegøre for, stilperioder i udformningen af overlukninger, gesimser og facadeudsmykning | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
2 Eleven kan udvælge og anvende mørteltyper til overlukninger, gesimser og facadeudsmykning | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
3 Eleven kan redegøre for funktion og konstruktiv opbygning af gesims og overlukninger | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
4 Eleven kan udføre opmåling, opmuring og trækning af gesims | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
5 Eleven kan vælge materialer, værktøj og teknik til reparation af muret og trukket gesims | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
6 Eleven kan udmåle, konstruere og opstille skabeloner til brug for murede overlukninger | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
7 Eleven kan udføre almindeligt forekommende murede overlukninger | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
8 Eleven kan vælge materialer, værktøj og teknik til reparation af udsmykning med tegl og puds | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
9x Eleven kan planlægge, udføre og evaluere elementer af en facaderenovering og argumentere for faglige valg med udgangspunkt i beregninger, stilperioder og bygningsarv | 4.H Fo.Restaurering | Projekt |
Puds, overfladebehandling og fuge Fag nr. 15612 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan redegøre for metoder til fugtmåling i murværkskonstruktioner | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
2 Eleven kan vurdere bæredygtigheden af et givent underlag for efterfølgende overfladebehandling | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
3 Eleven kan udføre puds på væg og loft med traditionel opbygning af udkast, grov- og finpuds, ved renoverings og restaureringsopgaver | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
4 Eleven kan udføre vandskuring, sækkeskuring, berapning og kalkning. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
5 Eleven kan udføre overfladebehandling med fabriksfremstillede pudssystemer. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
6 Eleven kan blande og anvende indfarvede mørtler. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
7 Eleven kan udvælge og blande mørtler til brug for restaurering. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
8 Eleven kan vælge fuge ud fra tekniske, bygningskulturelle og æstetiske betragtninger. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
9 Eleven kan udføre fugearbejde i forbindelse med restaurering eller renovering. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
10x Eleven kan fremkomme med og udføre begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocesser, værktøjer og materialer inden for puds- og fugearbejder. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
11x Eleven kan vurdere og formidle problemer vedr. overflader og puds samt fremkomme med begrundede løsninger til kunder, samarbejdspartnere og kollegaer. | 4.H Fo.Restaurering | Projekt |
Projekt, restaurering og renovering Fag nr. 15613 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor restaurering og renovering. | 5.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
2 Eleven kan anvende analyse- og dokumentationsmateriale til udførelse af en projektopgave. | 5.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
3 Redegøre for valg af materialer og teknikker i forbindelse med udførelsen af en projektopgave. | 5.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
4 Eleven kan redegøre for og anvende stilelementer i forbindelse med udførelsen af en projektopgave. | 5.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
5 Eleven kan medvirke til at fremme fagets udvikling inden for forvaltning af bygningskulturarven. | 5.H Fo.Restaurering | Projekt | ||
6x På baggrund af viden om renovering og restaurering af bygninger problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om innovative løsninger ved renovering og restaureringsopgaver inden for eksisterende bygninger. | 5.H Fo.Restaurering | Projekt |