Fagområde Murer V9 Aug. 2019
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering Fag nr. 15608 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan redegøre for sammenhængen mellem bygning og energiramme, konstruktion og u-værdi, materiale og lambda værdi. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
2 Eleven har kendskab til forskellige energikilders betydning for udførelsen af bygninger. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
3 Eleven kan redegøre for helhedsprincippet i forbindelse med energioptimering. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
4 Eleven kan udføre opmåling og registrering af en mindre bygning til brug for energirenovering og -optimering. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
5 Eleven har kendskab til eksisterende konstruktioners anvendelsesmuligheder i forbindelse med energirenovering. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
6 Eleven kan udføre eksempler på konstruktioner, som anvendes ved energirenovering af den eksisterende bygningsmasse. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
7 Eleven kan udføre eksempler på konstruktioner, der opfylder krav til energirigtigt nybyggeri. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
8 Eleven kan anvende digitale værktøjer til brug for eget arbejde med energireducerende konstruktioner, materialer og teknikker. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
9 Eleven kan redegøre for samspillet mellem byrum, arkitektur, æstetik og energirenovering. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
10 Eleven kan redegøre for egne arbejdsopgaver i forbindelse med energirenovering af den eksisterende bygningsmasse og energioptimering af nybyggeri. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
11x Eleven kan, på baggrund af viden om byrum, æstetik samt bæredygtighed planlægge, gennemføre og evaluere energirenovering af eksisterende bygninger. | 3.H Fo.Energi | Projekt | ||
12x Eleven kan på baggrund af viden om miljø, energi og æstetik fremkomme med begrundede forslag til energirigtige konstruktioner i nybyggeri. | 3.H Fo.Energi | Projekt |
Energi - konstruktioner Fag nr. 15609 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan redegøre for konstruktionssammensætninger, der anvendes til energirenovering og energioptimering. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
2 Eleven kan redegøre for faktorer som har indflydelse på bygningskonstruktioners holdbarhed i forhold til levetid og pris. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
3 Eleven kan redegøre for faktorer som har indflydelse på en given konstruktions pris. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
4 Eleven kan deltage ved udførelsen af almindeligt forekommende og tværfaglige konstruktionsløsninger. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
5 Eleven kan vurdere energirigtige konstruktioners bygbarhed i forhold til eget fagområde. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
6 Eleven kan vurdere energirigtige konstruktioners bygbarhed i forhold til eget fagområde. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
7 Eleven kan redegøre for ændringer i konstruktioners fysiske rammer ved almindeligt forekommende energirenoveringer. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
8 Eleven kan redegøre for de særlige forhold i forbindelse med planlægning og kvalitetssikring af energirenovering og energioptimering. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
9 Udføre energirenovering med energireducerende konstruktioner i klimaskærm, terrændæk, fundament og tagkonstruktion. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
10x Eleven kan fremkomme med og udføre begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocesser og værktøjer inden for energirenovering med energireducerende konstruktioner. | 4.H Fo.Energi | Projekt |
Energi - materialer Fag nr. 10569 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan redegøre for almindeligt forekommende materialers egenskaber i forhold til energi. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
2 Eleven kan anvende og sammenbygge materialer ved almindeligt forekommende arbejde med energioptimering. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
4 Eleven kan følge producentanvisninger og udføre indmuring, klæbning, limning og montage af teglprodukter i energirigtige konstruktioner. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
5 Eleven kan redegøre for procedure ved montage af isoleringsprodukter i energirigtige konstruktioner. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
6 Eleven kan udvælge, anvende og vedligeholde specialværktøj til brug for energirigtigt byggeri. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
3 Eleven kan, ud fra tekniske og æstetiske overvejelser, anvende specialprodukter, designkomponenter og tilbehør til udførelse af energirenovering og -optimering. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
7 Kan søge informationer om intelligente byggematerialer, der anvendes til energioptimering og renovering. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
8 Eleven kan redegøre for sikkerhed og arbejdsmiljøkrav i forbindelse med anvendelsen af valgte materialer til energirenovering og optimering. | 4.H Fo.Energi | Projekt | ||
9x Eleven kan, på baggrund af beregninger af bygningers energiforbrug formidle og vejlede kunder og samarbejdspartnere om energirigtige byggeløsninger og fremkomme med begrundede forslag til materialevalg. | 4.H Fo.Energi | Projekt |
Projekt, energirenovering og -optimering Fag nr. 15610 | Niveau: Avanceret | Bedømmelse -, 7-trinsskala, Standpunktskarakter. -, 7-trinsskala, Delkarakter. Periode | Anvendelse | |
1 Eleven kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor energirigtigt byggeri | 5.H Fo.Energi | Projekt | ||
2 Eleven kan anvende innovative processer til udførelsen af en projektopgave indenfor energirigtigt byggeri. | 5.H Fo.Energi | Projekt | ||
3 Eleven kan anvende analyse- og dokumentationsmateriale til udførelse af en projektopgave | 5.H Fo.Energi | Projekt | ||
4 Eleven kan anvende energirigtige materialer og viden om løsninger til udførelse af en projektopgave | 5.H Fo.Energi | Projekt | ||
5 Eleven kan vælge og anvende digitale værktøjer i forbindelse med udarbejdelsen af en projektopgave | 5.H Fo.Energi | Projekt | ||
6 Eleven kan mundtligt fremlægge og redegøre for valgte løsninger af projektopgaven | 5.H Fo.Energi | Projekt | ||
7 Eleven kan redegøre for overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen af projektopgaven | 5.H Fo.Energi | Projekt | ||
8x Eleven kan, på baggrund af viden energirigtigt byggeri problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om innovative energiløsninger ved en projektopgave inden for energirigtigt byggeri. | 5.H Fo.Energi | Projekt |